Præcisering af retningslinjer for medicinsamtaler på vej

Aftalekort, samtykke og sikring af diskretion. Det er nogle af de ting, man som apoteksansat skal tage højde for, når man fremover skal lave medicinsamtaler på apoteket.

Sundhedsydelser

AF: ANNE-SOPHIE RØMER THOSTRUP
DATO: 22. NOVEMBER 2024
Illustration af medicinsamtale på apoteket
ILLUSTRATION: MAI-BRITT AMSLER

Når en patient fremover forlader apoteket efter en medicinsamtale, bliver det med et såkaldt aftalekort i hånden – et fysisk stykke papir, hvor der står, hvad en medicinsamtale er. Aftalekortet skal sikre, at patienten ikke er i tvivl om, hvad det er for en ydelse, vedkommende netop har modtaget. Her er det også muligt at notere, hvad man har talt om ved samtalen.

Aftalekortet er et resultat af den dialog, der har været med Styrelsen for Patientsikkerhed i forbindelse med udvidelsen af apotekernes sundhedsydelser. Hvor det tidligere alene har været farmaceuter, der måtte udføre medicinsamtaler på apoteket, betyder nylige ændringer i apotekerloven, at farmakonomer nu også kan udføre ydelsen. I den forbindelse har Styrelsen for Patientsikkerhed lagt vægt på, at man som patient aldrig må være i tvivl om, at man netop har modtaget en sundhedsydelse – i dette tilfælde en medicinsamtale.

Foruden aftalekortet vil apotekerne opleve, at der er flere præciseringer, de skal forholde sig til i forbindelse med medicinsamtaler. Manualen for medicinsamtaler er nemlig blevet opdateret i forbindelse med, at farmakonomerne nu også skal udføre samtalerne.

For det første er det skrevet ind i manualen, at apotekspersonalet skal sørge for at få informeret samtykke fra patienten, inden medicinsamtalen afholdes. Desuden er det indskærpet, at personalet skal tilgå FMK for at sikre, at patienten er i målgruppen for medicinsamtalen. Endelig er det blevet præcisereret, at medicinsamtaler skal foregå under hensyntagen til diskretion og ikke må afholdes hen over skranken.

”Præciseringerne kommer på baggrund af den dialog, vi har haft med Styrelsen for Patientsikkerhed i forbindelse med udvidelsen af apotekets sundhedsydelser i regi af Apotekerloven 2024. I den proces har Styrelsen for Patientsikkerhed lagt vægt på, at forholdene omkring informeret samtykke og diskretion bliver præciseret i manualen,” siger Birthe Søndergaard, som er sundhedsfaglig direktør i Apotekerforeningen.

Foruden et aftalekort, er der blevet udviklet en række andre hjælpematerialer, som apotekerne kan bruge i forbindelse med medicinsamtalerne. Heriblandt et opdateret dialogkort med idéer til spørgsmål, som kan bruges i samtalen.

Ændringer i apotekerloven

  • Hvor det tidligere alene har været farmaceuter, der måtte udføre medicinsamtaler på apoteket, betyder nylige ændringer i apotekerloven, at farmakonomer nu også kan udføre ydelsen.
  • Man forventer, at bekendtgørelsen træder i kraft i januar 2025.

Manual skal give overblik
Det overordnede formål med at opdatere manualen har været at tilføje, at farmakonomerne kan afholde samtalerne, men derudover har man lagt vægt på at gøre manualen så brugervenlig for apotekspersonalet som muligt.

”Manualen er tænkt som en hjælp til personalet på apoteket, så de nemt kan danne sig et overblik over de vigtigste elementer i medicinsamtalen,” siger Birthe Søndergaard om manualen, som er udarbejdet af Pharmakon. I arbejdet har man både taget udgangspunkt i den nyeste internationale evidens på området og inddraget data fra de fokusgruppeinterview, som er blevet lavet ude på apotekerne.

En anden væsentlig forbedring af manualen og de tilhørende materialer er, at man har indarbejdet den mentaliserende tankegang, som mange apoteker allerede arbejder ud fra.

Illustration af aftale med apoteket
ILLUSTRATION MAI-BRITT AMSLER

Samtykke i praksis
Blandt det, der er præciseret, er kravet om, at man skal indhente informeret samtykke, før samtalen opstartes. Det betyder, ifølge Birthe Søndergaard blot, at apotekspersonalet skal informere om, hvad en medicinsamtale er. Herefter skal patienten takke ja til at deltage i samtalen. I samme ombæring kan man, efter samtykke fra patienten, tilgå FMK.

”Denne del er ikke ny, men er blot blevet tydeliggjort i manualen,” forklarer Birthe Søndergaard.

Diskretion på flere måder
Et punkt, som derimod kan være en udfordring for nogle apoteker, er præciseringen af, at medicinsamtalen ikke må afholdes hen over skranken. Der kan, ifølge Birthe Søndergaard, være flere måder at løse det på. Hvis man ikke har et decideret konsultationsrum, hvor samtalen kan afholdes, kan man tænke i andre former for afskærmning, væk fra skranken.

”Vi ved, at det for nogle apoteker kan kræve alternative løsninger, men kravet om diskretion er også et tegn på, at den ydelse, som apotekerne leverer, bliver taget alvorlig fra myndighedernes side. Og som resten af sundhedsvæsnet skal apotekerne også værne om patienternes privatliv,” slutter Birthe Søndergaard.

ÆNDRINGER I MANUALEN 
I forbindelse med, at farmakonomerne også skal til at udføre medicinsamtaler, er der lavet tilføjelser og præciseringer i manualen.

Nedenfor er de vigtigste præciseringer vist.

Hvad er gjort tydeligere?

  • Krav om at tilgå FMK: Apoteksmedarbejderen skal tilgå FMK for at sikre, at patienten er i målgruppen, hvilket kræver samtykke fra patienten.
  • Diskretion: Medicinsamtalen skal gennemføres i rolige og diskrete omgivelser væk fra skranken.

Hvad er tilføjet?

  • Informeret samtykke: Patienten skal informeres om, hvad medicinsamtalen er, og på baggrund af informationen give samtykke til at samtalen afholdes.
  • Krav om udlevering af aftalekort: Aftalekortet indeholder information om, hvad medicinsamtalen er, og hvad samtalen har handlet om. Kortet skal udleveres til patienten efter første del af medicinsamtalen.
Nye materialer findes på medlemsnettet
Før farmakonomerne kan lave medicinsamtaler, skal de gennemføre en efteruddannelse lokalt på apoteket. Til det er der udviklet et e-læringsprogram, som ligger på medlemsnettet. Her findes også videoer, hvor manualen og materialerne præsenteres.