Projekt Styrket medicinhåndtering har synliggjort apotekets kompetencer overfor kommunerne

Igennem projektet Styrket medicinhåndtering i kommunerne har apotekerne vist, at de mestrer undervisningsopgaven. Hele 20 kommuner har således modtaget undervisning fra apotekerne i blandt andet sikker medicinhåndtering. Nu er projektet slut, og Pharmakon konkluderer, at indsatsen har været vellykket. Flere apoteker har allerede aftaler om nye undervisningsforløb.

Medicinhåndtering

 

 AF: ANNE-SOPHIE RØMER THOSTRUP 
DATO: 15. FEBRUAR 2024

Medicin doseres i doseringsæsker
FOTO: ANDREAS BANG KIRKEGAARD

Hvordan får man den bedste virkning af smertestillende medicin, hvordan virker psykofarmaka, og hvordan behandler man akut diarré og forstoppelse? Det er nogle af de emner, som apotekerne har undervist i under projekt Styrket medicinhåndtering i kommunerne, hvor medarbejdere fra blandt andet bosteder, plejecentre og hjemmeplejen er blevet klogere på forskellige medicinrelaterede emner.

Nu er projektperioden slut, og Pharmakon har netop samlet op på resultaterne fra projektet. Og projektet har været en succes, lyder den overordnede konklusion. Apotekerne er lykkedes med at levere alle de tiltænkte indsatser, heriblandt grundforløbet i medicinhåndtering, tilvalgsundervisning i forskellige medicinske emner og konsulentydelser, som har været målrettet det enkelte behandlingssteds behov.

”Projektet har været vellykket, og apotekerne har gennem undervisningen formået at klæde personalet i den kommunale plejesektor bedre på til at håndtere borgernes medicin. Desuden har projektet hjulpet kommunerne til at se de mange kompetencer, som apotekerne kan byde ind med i forbindelse med sikker medicinhåndtering,” siger Charlotte Rossing, som er forskningsleder på Pharmakon.

Et af formålene med projektet var netop at få etableret et godt samarbejde mellem apoteker og kommuner. Og det er, ifølge kommunernes tilbagemeldinger, lykkedes. I evalueringen af projektet har de medvirkende kommuner meldt, at de har fået indblik i apotekets kompetencer, og at de gerne vil samarbejde mere med apotekerne.

Tilfredse kursister
Også de medarbejdere i kommunerne, der har deltaget på apotekernes kurser, er positive. Kurserne har fået dem til at reflektere over egen praksis, givet dem større bevidsthed om medicinrelaterede opgaver og øget trygheden i løsningen af dem, lyder det i evalueringerne. Og så har apotekets undervisning dannet grobund for gode dialoger med både kollegaer og apotekspersonale om medicinhåndtering.

Igennem projektet har man, ifølge Pharmakon, indsamlet erfaringer, som kan bruges i det fremadrettede samarbejde med kommunerne.

”Vi er blevet klogere på kommunernes behov og på, hvordan man sikrer et godt samarbejde fremover. Blandt andet er det vigtigt, at der er en tovholder i kommunen, som agerer bindeled mellem behandlingstilbuddene og apotekerne, og som løbende er i dialog med apotekerne omkring undervisningsindsatsen,” siger Mira El-Souri, som er udviklingskonsulent på Pharmakon.

Der er også høstet erfaringer i forhold til undervisningsformen. Blandt kursisterne har der for eksempel været et gennemgående ønske om at sprede undervisningen ud, så man har en ugentlig undervisningsdag i tre uger i stedet for, at undervisningen ligger tre dage i træk. På den måde er der mulighed for at reflektere imellem undervisningsgangene.

Indsatsen værdsættes
Involveringen i projektet har vist kommunerne, at apotekernes kompetencer kan bruges til at styrke medicinsikkerheden på bosteder, plejecentre og i hjemmeplejen.

”Apotekerne har vist, at de mestrer undervisningsopgaven, og de har været gode til at tilrettelægge undervisningen efter de enkelte behandlingstilbuds behov. Ambitionen er, at projektet kan bane vej for et fortsat samarbejde mellem kommuner og apoteker, ” siger sundhedsfaglig direktør i Apotekerforeningen, Birthe Søndergaard.

Det sker allerede flere steder, at apoteker, på forskellig vis, har fortsat samarbejdet; blandt andet på Maribo Apotek, som har indgået fast samarbejde med Lolland Kommune.

Om projekt Styrket medicinhåndtering i kommunerne

  • Projektet er en del af bruttoavanceaftalen 2020/2021.
  • 20 kommuner deltog, og alle kommunerne fik undervisning i grundforløbet, som handlede om sikker medicinhåndtering. Det blev til i alt 60 undervisningshold.
  • I hver kommune var der tilknyttet et eller to apoteker, som tog sig af opgaverne.
  • Blandt kursisterne var der både social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagoger og sygeplejersker m.fl.
  • Projektet er nu afsluttet, og resultaterne kan se i en video samt en præsentation, som kan findes på Pharmakons hjemmeside.

6 råd til det gode samarbejde

  1. Apotekets kendskab til målgruppen er vigtigt for, at undervisningen kan tilpasses. Underviserne kan for eksempel aftale at køre ud med hjemmeplejen eller tage på besøg på behandlingstilbuddet inden undervisningen tilrettelægges, så den målrettes til kursisternes behov.
  2. Der bør udpeges en kommunal tovholder tidligt i forløbet, som har ansvaret for planlægning af forløbet sammen med apoteket. Tovholderen fungerer som kontakt til behandlingsstederne og sørger for lavpraktiske ting som at booke lokaler og sørge for forplejning.
  3. Ledelsesopbakning er vigtig. Ledelsen i kommunen skal italesætte overfor ledere og medarbejdere, hvad de får ud af indsatserne. Det er vigtigt, at medarbejderne, som skal deltage i kurserne, får en introduktion til, hvad formålet med kurserne er, og at det forklares, hvorfor netop de er udvalgt til at deltage.
  4. Undervisningen skal spredes ud over flere uger i stedet for at ligge på tre sammenhængende dage, så der er tid til refleksion imellem undervisningsgangene. Løbende kommunikation med den kommunale tovholder er vigtig, så der kan laves tilpasninger i undervisningen.
  5. Følg op. For at holde kontakten med kommunen kan man aftale, at man ringer dem op om for eksempel 6 måneder for at høre, om de har behov for noget. Måske er der kommet nye medarbejdere, som har brug for et undervisningstilbud.

OPDATEREDE MATERIALER 

På medlemsnettet findes der opdaterede undervisningsmaterialer. Her er blandt andet vejledningsvideoer, hvor erfarne undervisere giver gode råd til at tilpasse undervisning til målgruppen. Der findes også præsentationer og en opdateret vejledning til underviserne.

Desuden er der lavet en video målrettet til kommunerne, som fortæller om projektet og om, hvad apotekerne kan tilbyde.