AF: TRINE GANER
DATO: 6. OKTOBER 2023
Apotekerne er blevet bedre til at holde på de ældre medarbejdere. Et godt arbejdsmiljø og individuel tilgang er nøglen, hvis man skal fastholde farmakonomer og farmaceuter, der kunne være gået på pension, lyder rådet fra Apotekerforeningen.
AF: TRINE GANER
DATO: 6. OKTOBER 2023
Apotekerne er blevet bedre til at holde på deres ældre medarbejdere. På fem år er antallet af timer blandt farmakonomer over 65 år steget med 70 procent, mens stigningen for farmaceuter i aldersgruppen er 10 procent. Det viser en opgørelse fra Apotekerforeningen, der sammenligner antallet af timer for medarbejderne i januar måned i henholdsvis 2018 og 2023.
Det er, ifølge chefkonsulent i Apotekerforeningen, Jens Tousgaard, ikke overraskende i en tid med voksende rekrutteringsudfordringer.
”Når det er svært at rekruttere, vil mange gøre en ekstra indsats for at motivere seniormedarbejderne lidt længere. Og det er fornuftigt. Personaleafgang er dyrt,” siger han.
Ifølge Jens Tousgaard starter indsatsen for at fastholde seniorerne med at sørge for en attraktiv arbejdsplads for alle.
”Det vil ofte være spild af tid og energi at fokusere på fastholdelse af den enkelte seniormedarbejder, hvis man ikke systematisk arbejder på at skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor folk gerne vil være ansat. En attraktiv arbejdsplads medvirker til, at medarbejdere bliver længere.,” siger Jens Tousgaard.
For mange seniormedarbejdere kommer økonomi et stykke nede på listen over, hvad der får dem til at blive på den anden side af almindelig pensionsalder. For mange vil gode kolleger, arbejdets indhold, ledelsen, klarhed og konsistens i rollebeskrivelsen og følelsen af at blive støttet, ifølge Jens Tousgaard, veje tungere.
Tag snakken i god tid
Ud over fokus på at skabe et godt arbejdsmiljø generelt, er det vigtigt, at man tager snakken med medarbejdere, der nærmer sig pensionsalderen.
”Frem for at vente på, at medarbejderen selv tager det op, er det en rigtig god idé, at ledelsen tager initiativ til en dialog i god tid. På den måde vil medarbejderen opleve sig mødt og kan begynde at overveje situationen,” siger Jens Tousgaard.